KOORDINASI ANTARA PEMERINTAH PUSAT DAN DAERAH DALAM UPAYA PROSES PENEGASAN BATAS ANTARA KABUPATEN MERAUKE DENGAN KABUPATEN BOVEN DIGOEL PROVINSI PAPUA

##plugins.themes.bootstrap3.article.main##

Ana Maisyaroh Indrayanti
Amy Yayuk Sri Rahayu

Abstract

Since the reform process began in 1998, there has been a previously centralistic change of the system towards decentralization. With this principle, the authority of the central government partly began to be handed over to the local government with the principle of regional autonomy. The region has the authority to organize its own household with the aim to be able to develop the potential of the area owned. This principle opens the need for the region to expand the region by dismantling the New Autonomous Region (DOB). However, after the formation of DOB began to arise problems related to the affirmation of unfinished regional boundaries. In its rules 5 years after the Regional Formation Law was established, the regional boundaries must be completed immediately, but in reality many exceed more than 5 years. This is due to the conflict of interest from each region so that a coordination is needed between the central and regional governments in the efforts of the boundary affirmation process in Indonesia. One example that can be raised is the Boundary Between Merauke Regency and Boven Digoel district of Papua Province. The success of this coordination process requires a firm commitment from the stakeholders involved in it. In addition, the Central Government (Minister of Home Affairs) who applies as a leader (leader) must also be able to influence others; motivating others; provide accurate information; And be able to make wise decisions

##plugins.themes.bootstrap3.article.details##

How to Cite
Maisyaroh Indrayanti, A., & Yayuk Sri Rahayu, A. (2021). KOORDINASI ANTARA PEMERINTAH PUSAT DAN DAERAH DALAM UPAYA PROSES PENEGASAN BATAS ANTARA KABUPATEN MERAUKE DENGAN KABUPATEN BOVEN DIGOEL PROVINSI PAPUA. Jurnal Ilmu Administrasi: Media Pengembangan Ilmu Dan Praktek Administrasi, 18(2), 237–250. https://doi.org/10.31113/jia.v18i2.836


Section
Articles

References

Arifin, S. (2016). Penyelesaian Sengketa Batas Daerah Menggunakan Pendekatan Regulasi. Jurnal Hukum IUS QUIA IUSTUM, 23(3), 439–460. https://doi.org/10.20885/iustum.vol23.iss3.art5

Chalid, P. (2005). Otonomi Daerah: Masalah, Pemberdayaan, dan Konflik. Kemitraan, Jakarta.

Donaldson, J. W., & Williams, A. J. (2008). Delimitation and demarcation: Analysing the legacy of Stephen B. Jones’s boundary-making. Geopolitics, 13(4), 676–700. https://doi.org/10.1080/14650040802275503

Dunn, W. N. (1994). Public Policy Analysis. Routledge.

Junianto, A., Salinding, M. B., Basri, S. H., & KN, M. (N.D.). Penyelesaian Sengketa Batas Antar Daerah.

Kabupaten Malinau Dengan Kabupaten Kutai Timur Dan Kabupaten Berau Arrafi Fahmi Fatkhawati, A. (n.d.). Penetapan Batas Daerah Secara Kartometrik Menggunakan Citra Spot.

Sahyana, Y. (n.d.). Penyelesaian Sengketa Batas Daerah Menggunakan Pendekatan Regulasi.

Tiarman, A. (2011). Implementasi Fungsi Koordinasi dalam Pemerintahan (Studi Kasus Koordinasi Gubernur DIY dalam Penyelesaian Sengketa Batas Daerah antara Kabupaten Sleman dan Kabupaten Bantul. Skripsi Jurusan Ilmu Pemerintahan Fakultas Ilmu Sosial dan Ilmu Politik Universitas Muhammadiyah Yogyakarta.

Tim Penegasan Batas Daerah -Djoko Sulisttyono, E., Nuryadin, D., Anung Hadi, dan S., & Tim Penegasan Batas Daerah, E. (n.d.). The Evaluation of Region Emphasis Team (Case Study in Lampung Province and East Kalimantan Province). http://sumutpos.co/2012/02/26367/tim-kemendagri-

Peraturan

Undang-Undang Nomor 12 Tahun 1969 tentang Pembentukan Propinsi Otonom Irian Barat dan Kabupaten Otonom di Propinsi Irian Barat.

Undang-Undang Nomor 26 Tahun 2002 tentang Pembentukan Kabupaten Sarmi, Kabupaten Keerom, Kabupaten Sorong Selatan, Kabupaten Raja Ampat, Kabupaten Pegunungan Bintang, Kabupaten Yahukimo, Kabupaten Tolikara, Kabupaten Waropen, Kabupaten Kaimana, Kabupaten Boven Digoel, Kabupaten Mappi, Kabupaten Asmat, Kabupaten Teluk Bintuni, dan Kabupaten Teluk Wondama di Provinsi Papua.

Undang-Undang No. 23 Tahun 2014 tentang Pemerintahan Daerah.

PP Nomor 33 Tahun 2018 tentang Pelaksanaan Tugas dan Wewenang Gubernur Sebagai Wakil Pemerintah Pusat

Peraturan Pemerintah Nomor 43 Tahun 2021 tentang Penyelesaian Ketidaksesuaian Tata Ruang, Kawasan Hutan, Izin, dan/atau Hak Atas Tanah

Peraturan Presiden No. 9 Tahun 2016 tentang Percepatan Pelaksanaan Kebijakan Satu Peta pada Tingkat Ketelitian Peta Skala 1:50.000.

Peraturan Menteri Dalam Negeri No. 56 tahun 2015 tentang Kode dan Data Wilayah Administrasi Pemerintahan.

Peraturan Menteri Dalam Negeri No. 141 Tahun 2017 tentang Penegasan Batas Daerah.