ANALISIS PENYELENGGARAAN PELAYANAN PUBLIK: SURVEI INDEKS KEPUASAN MASYARAKAT DI PEMDA KABUPATEN JAYAPURA TAHUN 2019

Alih Aji Nugroho, Keisha Dinya Sholihati, M. Rizki

Abstract


 

Quality public service with a high level of community satisfaction are the determinants of the success of local governments in realizing good governance and sustainable development. This paper aims to present empirical data related to public service practices in Jayapura Regency. The purpose of this study is to precisely measure service quality; determine the satisfaction index; and perform a theoretical-conceptual study on the implementation of public service delivery in Jayapura Regency as mandated by Regulation of the Minister of State Apparatus Empowerment and Bureaucratic Reform of the Republic of Indonesia No.14 of 2017 on Guidelines of Public Satisfaction Surveys for Public Service. The research method used is descriptive quantitative. Primary data were collected from community satisfaction survey to obtain the Jayapura Regency Community Satisfaction Index (IKM). Based on results of data processing, CSI for Yowari Hospital of Jayapura District is 2,69, while CSI for DPMPTSP of Jayapura District is 2,91, and Dispendukcapil obtained an average CSI value of 2,83. The CSI value of those three RGOs are all categorized as C”, defined as “Not Good Enough”, which indicates that the need for public service management improvement is crucial, both in terms of infrastructure and employee’s competency in deliviring excellent services.


Keywords


public service, good governance, community satisfaction survey, community satisfaction index (CSI)

Full Text:

PDF

References


Kotler, Philip. 2005. Manajemen Pemasaran. Edisi Milenium. Buku Satu. Jakarta: PT. Gramedia Pustaka Utama.

Keputusan Menteri Pendayagunaan Aparatur Negara No.63/KEP/M.PAN/7/2003 tentang Pedoman Umum Penyelenggaraan Pelayanan Publik

Kristiadi, J. B. 1994. Administrasi/Manajemen Pembangunan. Jakarta: LAN-RI.

Muluk, Khairul. 2009. Peta Konsep: Desentralisasi dan Pemerintahan Daerah. Malang: itspress-Lembaga Penerbitan dan Dokumentasi FIA Unibraw.

Nugroho, A. Alih. 2018 “Pembangunan Ekonomi Berbasis Potensi Wilayah dan Pemberdayaan Masyarakat: Analisis Pengembangan Ekonomi Kabupaten Ngawi,” JPKP, vol. 8(2) pp. 30-36.

Pasolong, Harbani. 2010. Teori Administrasi Publik. Bandung: Alfabeta.

Savas, F. S. 1987. Privatization – The Key to Better Government. Chatham New Jersey. Chatham Hoese Publisher Inc.

Tjiptono, Fandy. 2002. Manajemen Jasa. Cetakan ketiga. Yogyakarta: Andi Offset.

___________________ 2004. Strategi Pemasaran. Yogyakarta: Andi Offset.

Warella, Y. 2004. Administrasi Negara dan Kualitas Pelayanan Publik. Jurnal Dialouge Jurnal Ilmu Administrasi dan Kebijakan Publik. Vol 1: 86-108.

Waluyo. 2007. Manajemen Publik: Konsep, Aplikasi dan Implementasinya dalam Pelaksanaan Otonomi Daerah. Bandung: Mandar Maju.

Ombudsman RI. 2017. Laporan Hasil Inisiatif Ombudsman: Kepatuhan Penyelenggaran terhadap Pemenuhan Komponen Standar Pelayanan sesuai Undang-Undang Nomor 25 tahun 2009 tentang Pelayanan Publik

__________________ 2018. Ringkasan Eksekutif Hasil Peilaian Kepatuhan terhadap Standar Pelayanan Penyelenggaraan Sesuai dengan Undang-Undang Nomor 25 tahun 2009 tentang Pelayanan publik.

__________________ 2018. Laporan Tahunan.

Peraturan Pemerintah No. 96 tahun 2012 tentang Pelaksanaan Undang-undang Nomor 25 tahun 2009 tentang Pelayanan Publik

Peraturan Menteri Pendayagunaan Aparatur Negara dan Reformasi Birokrasi Republik Indonesia No. 15 tahun 2014 tentang Pedoman Standar Pelayanan

Peraturan Menteri Pendayagunaan Aparatur Negara dan Reformasi Birokrasi Republik Indonesia No. 30 tahun 2014 tentang Pedoman Inovasi Pelayanan Publik

Peraturan Menteri Pendayagunaan Aparatur Negara dan Reformasi Birokrasi Republik Indonesia No. 14 tahun 2017 tentang Pedoman Penyusunan Survei Kepuasan Masyarakat Unit Penyelenggara Pelayanan Publik

Undang-undang No. 25 tahun 2009 tentang Pelayanan Publik




DOI: https://doi.org/10.31113/jia.v17i2.591

Refbacks

  • There are currently no refbacks.




Copyright (c) 2020 Jurnal Ilmu Administrasi: Media Pengembangan Ilmu dan Praktek Administrasi

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.

Jurnal Ilmu Administrasi Indexed by:

     

 

@2017-2019

Jalan Cimandiri No. 34-38 Bandung

Laman: stialanbandung.ac.id

Powered by OJS (Open Jounal Systems)